Starzenie nie musi kojarzyć się wyłącznie z chorobami, samotnością i bólem. Niezbędna jest jednak wiedza samych seniorów, jak zadbać o siebie, oraz większa świadomość nas wszystkich, którzy opiekują się seniorami.
Polska od wielu lat plasuje się w pierwszej trzydziestce na świecie wśród krajów starych demograficznie. Jednocześnie, według raportu Global AgeWatsch Index jest na dalekim 87 miejscu na świecie pod względem sytuacji ludzi starszych. Za 20 lat liczba osób w wieku emerytalnym zwiększy się do 9,6 mln – tymczasem geriatria w naszym kraju pozostaje w cieni, a społeczna wiedza w tym obszarze jest znikoma. Stąd pomysł ogólnopolskiej kampanii społecznej „Zdrowi Wiekowi”, którą wspiera wiele znakomitych autorytetów medycznych oraz ambasadorzy, m.in. Krystyna Czubówna i Andrzej Supron. Organizatorzy i eksperci poruszają w niej także kwestie rzadko poruszane m.in. żywienie medyczne i leczenie ran.
Organizatorzy kampanii chcą przekonać Polaków, że starzenie się jest naturalnym procesem, który nie musi kojarzyć się z chorobami i osamotnieniem. W tym okresie można również czuć się dobrze i być aktywnym fizycznie. – To, że organizm seniora, np. układ trawienny, inaczej funkcjonuje, to całkiem normalne. W tym wieku bowiem słabiej lub wcale nie przyswaja się pewnych składników. Dlatego tak ważna jest odpowiednia dieta i regularne spożywanie posiłków, o czym powinny pamiętać osoby starsze oraz ich bliscy – mówi prof. Arkadiusz Jawień, kierownik Katedry Chirurgii Naczyniowej i Angiologii na Wydziale Lekarskim Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy, ekspert kampanii „Zdrowi Wiekowi”. Organizatorzy będą też podpowiadać opiekunom, w jaki sposób pomóc starszym bliskim w różnego rodzaju schorzeniach oraz w okresie rekonwalescencji po operacjach.
W ramach kampanii „Zdrowi Wiekowi” poruszanych jest wiele zagadnień związanych z geriatrią, np. psychika osób starszych, ich aktywność ruchowa, rehabilitacja, onkologia, aktywność intelektualna, żywienie medyczne czy leczenie ran. W tym celu stworzony został portal www.zdrowiwiekowi.pl, na którym można znaleźć wiele cennych informacji i porad specjalistów. W ramach akcji powstało też wydawnictwo „Zdrowi Wiekowi – o seniorach nie tylko dla seniorów”, które skierowane jest głównie do opiekunów osób starszych. Zawartych jest w nim wiele wskazówek i porad, jak pomagać bliskim, co zrobić by poprawić ich komfort życia oraz do jakiego specjalisty udać się po porady.
W ramach kampanii m.in. organizowane są akcje prozdrowotne w galeriach handlowych z bezpłatnymi konsultacjami lekarskimi dla zainteresowanych, jak i spotkania w ramach zajęć na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w całej Polsce.
Z przyjemnością informujemy, że Wielkopolskie Stowarzyszenie Na Rzecz Osób z Chorobą Alzheimera wsparło kampanię „Zdrowi Wiekowi”.
Więcej informacji na www.zdrowiwiekowi.pl.
Organizatorami kampanii są: CAE Agency, Agencja Musicart, Fama PR, f2f evolution.
Patronat merytoryczny nad kampanią objęło Stowarzyszenie Fizjoterapia Polska oraz Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN).
Partnerem strategicznym kampanii „Zdrowi Wiekowi” jest Nutricia. Akcje wsparli również: firma Convatec – producent Aquacel, Adamed – producent Flexinovo i Cardiamid, także Hoop producent syropów Paola i wody Białowieski Zdrój.
Patronat medialny nad kampanią „Zdrowi Wiekowi” objęli: serwis natemat.pl, galeriehandlowe.pl, Claudia, Polska The Times, Radio Active Toronto.